Wednesday, February 23, 2011

Sinopsis Panggil Aku Najiha

Wan azmi, satu juzuk sedarhana yang hadir dalam PAN. Tidak saya gambarkan secara berlebihan kerana Islam juga berpesan begitu. Dia diam dam mewakili satu kosmo lelaki elit yang menghadapi cabaran dalam bermacam-macam bentuk dan cuba menyelesailan kemelut atau masalah itu dengan tindakan. Tampil dengan rona sentimental, penyayang, tegas, berkarisma di awal 40-an wajar jika dia 'digilai' tetapi tidak saya 'restui' atau melangsungkan Wan Azmi dalam sosok begitu untuk mewajarkan dia memimpin. Namun sesekali dia agak nakal kerana 'kenakalan' itu merupakan satu imitasi dari dunia benar hatta sebagai pemimpin atau manusia biasa dalam satu sisi; sebagai perencah karya.

Kata Wan Azmi,"Sama ada awak percaya atau tak, saya cuna nak beritahu... saya suka awak. Mula-mula sebab wajah awak tapi sekarang saya suka awak sebab awak adalah Najiha."

Kata Nurfatimah kepada Najiha pula,"Kalau kau jujur, kenapa arasa salah? Perasaan kasih itu bukan kita buat. Kalau kau percaya TUHAN, mestilah percayakan tekdir-NYA sekali."

Setelah itu Najiha semakin teguh dengan keperibadiannya. Dari kosong, dia menerjang hidup dan melalui liku demi liku walaupun adakalanya goyah.

Panggil Aku Najiha, adalah harapan Najiha kepada mereka yang memanggil dan menganggap dia Elina, gadis yang pernah dirindui oleh dua lelaki iaitu Wan Azmi dan Burhan.

Jika disusur ke dalam Islam pula, menjaga aib itu hukumnya wajib. Lalu, barangkali Najiha sedang menjaga aibnya.

No comments:

Post a Comment