Wednesday, March 30, 2011

Narnia:Prince Caspian

1,300 tahun selepas Pevensie adik-beradik meninggalkan Narnia, putera Telmarine, usia Caspian, dikejutkan oleh penasihatnya Doctor Cornelius, memberitahu dia itu mak ciknya, Prunaprismia, telah memberi kelahiran bagi hidup seorang anak dan usia Caspian telah membahayakan. Cornelius memberi dia Permaisuri tanduk sakti purba Susan, mengajar dia meniupkan ia hanya pada keperluan terbesarnya. Mengetahui itu bapa saudaranya, Miraz, akan membunuh dia mencuri kemaharajaan, usia Caspian lari. Mengejar ke dalam kayu-kayan, usia Caspian mencapai sebuah cawangan dan jatuh kudanya. Dia diselamatkan oleh dua Narnian membantutkan, Trumpkin and Nikabrik , dan satu bercakap badger dinamakan Trufflehunter. Manakala akta-akta Trumpkin sebagai satu umpan, Nikabrik menyelamatkan usia Caspian. Memeningkan, usia Caspian meniup tanduk menyaman bantuan.

Di England, setahun telah lulus semenjak Pevensie anak-anak muncul kembali dari Narnia. En laluan bagi sekolah berasrama mereka, stesen London Underground mereka berada dalam keruntuhan dan Pevensies adalah diangkut kepada Narnia. Mereka menemui kemusnahan Cair Paravel dan menyedari ia telah diserang.

Dalam mahligai Telmarine, Tuanku majlis belajar usia Caspian Prince itu pergi. Lord Sopespian menyalahkan Miraz, tetapi Miraz menyalahkan Narnians dan memberitahu Tuanku berlawan mereka mendapat belakang usia Kaspios, walaupun Miraz sebenarnya bercadang membunuh usia Caspian.

Penjimatan Pevensies Trumpkin dari lemas oleh dua Telmarines; dia dengan cepat menyedari yang empat anak ialah Kings and Queens of Old dan mereka meneruskan bersama. Dalam perjalanan, Lucy memandang sepintas lalu Aslan dan cuba meyakinkan yang lain yang dia telah dilihatnya dia, tetapi hanya Edmund percaya dia.

Nikabrik and Trufflehunter mendahului usia Caspian bagi Dancing Lawn , di mana Narnians lama telah mengumpul. Usia Caspian membuktikan mereka membantu dia memenangi takhtanya jadi dia boleh pulang tanah mereka. Usia Kaspios dan Narnians mencuri senjata-senjata dari Telmarines. Mereka juga menemui Pevensies and Trumpkin; mereka semua perjalanan kepada How Aslan, satu kereta sorong sangat besar dibina atas Stone Table. Peter memutuskan mereka akan preemptively menyerang mahligai Miraz. Lucy mencadangkan menunggu Aslan kembali, tetapi Peter memikirkan mereka telah menunggu cukup panjang.

Mahligai serbuan Narnians Miraz, tetapi Peter memanggil satu kebangkitan semula apabila dia menyedari mereka adalah menenggelami oleh askar-askar Telmarine. Peter, Susan, Edmund, usia Caspian , dan separuh daripada Narnians berjaya melepaskan diri, tetapi yang lain adalah dibunuh. Bila mereka kembali How, Aslan Peter dan usia Kaspios berdebat tentang serangan itu pada mahligai. Kembali pada mahligai, Miraz ditabalkan Raja Narnia.

Nikabrik, dengan bantuan seorang perempuan tua yang hodoh dan seekor serigala jadian, memberitahu usia Caspian bahawa mereka boleh membantu dia mendakwa takhtanya dan menjamin kematian Miraz. Bagaimanapun Nikabrik memperdayakan usia Kaspios dan ahli sihir menggunakan sihir hitam menyaman Jadis, White Witch. Dari di dalam satu dinding ais, White Witch cuba meyakinkan usia Caspian membebaskan dia dengan setitik darah. Peter, Edmund, Lucy and Trumpkin tiba. Edmund membunuh serigala jadian dan Trumpkin menikam Nikabrik sebaik sahaja dia akan membunuh Lucy. Peter membunuh ahli sihir lalu.

No comments:

Post a Comment